mandag 7. desember 2015

Venter.... og litt tanker om overgrep

Det kjent uttrykket er at den som venter på noe godt venter ikke forgjeves. Jeg pleier å omskrive det til at den som venter på noe godt venter. Men nå vet jeg jo at det jeg venter på er godt og det er ikke forgjeves. Begynner å glede meg masse til å treffe lille nå. Begynner å bli litt utålmodig på at hun skal komme, samtidig som jeg egentlig er helt rolig på det. Snart er hun her :-) Yay!


Jeg har de siste månedene vært forsiktig med å lese nyheter. Grunnen til det er rett og slett at jeg har nok monstre i fantasien om jeg ikke skal bidra med virkelighetens monstre også. Noen dager blar jeg likevel gjennom dagbladet.no og vg.no I dag merket jeg meg en artikkel om en pedofiliring i Trøndelag. Den er visst av de største som er oppdaget i Norge, også med forgreininger til utlandet. Heldigvis var ikke artikkelen særlig grafisk. Ellers ville jeg fått problemer med dette etterpå. Samtidig klarer jeg ikke å la være å lese. Dette er et tema som opptar meg. Jeg skjønner det ikke. Jeg skjønner ikke hvordan voksne mennesker kan tenne på å skade andre mennesker og i hvertfall ikke barn. Egentlig burde jeg kanskje lest kriminologi og psykologi. Men jeg vet ikke om jeg klarer det dypdykket. Ikke nå.

For en tid tilbake hadde vg.no en serie som het "nedlasterne". Jeg leste de to første artiklene i serien. Det sto ingenting grafisk der. For å få en viss ide om innholdet i de nedlastede filene som ble omtalt, så var det likevel nok å se på titlene. De hjemsøker meg enda....

Når jeg da var ferdig med dykket i verdens avskum, så titter jeg på facebook. Øverst står det en tekst fra en norsk venstrevridd forskerdame som heter Dr. Unni Wikan. Hun skal visst ha bodd flere år i arabiske land i den grad det er relevant og interessant. Teksten jeg sikter til er en uttalelse om at norske kvinner er naive og må skjønne at vi bor i et flerkulturelt samfunn og at vi må ta høyde for at menn fra enkelte kulturer voldtar pga norske kvinners oppførsel og klesdrakt.






Min første kommentar til dette sitatet er rett og slett veldig enkelt: Under disse forutsetningene så vil jeg ikke ha et multikulturelt samfunn. Enkelt og greit. Men nå tror ikke jeg på at verden er riktig så svart/hvit som denne personen fremstiller det. Jeg tror jeg har møtt like mange "hvite/kristne" menn som ikke respekterer, eller respekterer kvinner for den de er og deres opptreden, som jeg har møtt "multikulturelle" menn som respekterer eller ikke respekterer kvinner. Såvidt jeg har oppdaget så er det også svært mange "hvite/kristne" menn som mener voldtekt er kvinnens ansvar eller skyld. Stakkars de skjønte ikke, hun sa først ja, hun sa ikke nei, hun gjorde ikke motstand. Osv. Osv.

Når dette er sagt så må jeg si meg litt enig i at kvinner må ta noe ansvar selv. Ikke for en opplevd voldtekt. Men vi må ta ansvar for å ikke sette oss i situasjoner vi VET innebærer risiko. Så kan man si at vi skal ha full frihet i et likestilt og demokratisk samfunn. Det kan også den mørkhudede hevde mens han oppsøker Ku Klux Klan eller tilsvarende, eller den hvite mann som oppsøker IS tilhengere i Norge. Poenget mitt? Poenget er at noen situasjoner kan vi unngå. Ikke gå alene gjennom parkene i Oslo om natten. Ikke drikk deg stupfull og vandre alene. Ikke bli med tre fremmende menn inn i deres campingvogn/hotellrom osv. Egentlig ganske enkle regler. Ta litt ansvar for egen sikkerhet og naivitet.

Det du derimot skal kunne gjøre er å være på en fest blant venner og sovne på sofaen. Du skal kunne ta taxi eller buss hjem alene. Gå halvnaken på fest, på byen osv uten at noen skal tillate seg å ta på deg på noe som helst vis uten at du har godkjent det.

Du har alltid lov til å si nei. Om disse "multikulturelle" ikke skjønner at du sier nei fordi skjørtet ditt ikke dekker anklene, så burde det vært hans problem. Om jeg går i bikini på byen - okei det er noe med den alminnelige bluferdigheten som hindrer at jeg gjør det, men sett at - så skal jeg kunne gå hjem igjen helt uten å ha blitt kladdet på av noen som helst mann. Og om jeg først sier ja, bare tafse, og jeg ombestemmer meg, så må jeg kunne få lov til det! Ja, takk jeg vil gjerne ha en kopp te. Halvveis ombestemmer jeg meg og ønsker ikke resten. Er det lov og greit? Ja, selvsagt!!

Hvis  det er slik at dette ikke er sånn det er, og det vet vi jo at det ikke er, så har samfunnet som sådan sviktet. Kvinnene er sviktet og mennene er sviktet - både de "hvite" og det "multikulturelle". Kvinner skal ta forholdsregler som nevnt over. Men menn skal respektere kvinner. Hvis ikke har samfunnet sviktet begge. For de "multikulturelle" så har samfunnet sviktet i forhold til opplæring.

Vi som er foreldre har et ansvar her. Alle peker på at vi har et ansvar for å lære jentene å forsvare seg, unngå situasjoner osv. Men hva med ansvaret vi har overfor guttene våre? VI har et ansvar for å lære gutter at dette ikke er greit.

Når ansvaret er fordelt, hvem skal egentlig bære byrden for dette? Skal kvinner oppfordres til aldri å bevege seg ute uten en mann? At hun må dekke seg til fordi noen menn oppfører seg som primater? Alt dette fordi vi bor i et multikulturelt samfunn?? Nei, jeg tror ikke det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar