mandag 19. januar 2015

Perfekt is og holke

Ettersom alt i min tilværelse er perfekt, så er også en tur ut for å ake perfekt. Selv når sneen er erstattet med is og holke.

Denne helgen har inneholdt endel av de vanlige sysler for å opprettholde et perfekt hjem i sin skjønneste ro, orden og innenfor myndighetenes hygienekrav for private hjem. Mannen skal trene for å ta svart belte i kampkunst til sommeren, så han var opptatt med nettopp trening. Jeg gjennomførte dette løpet for ett år siden, så nå er det mannens tur. Lørdag var jeg derfor sammen med barna, støvkost og gulvmopp.

Søndag derimot. Søndag. Da skulle vi i akebakken. Gjett om vi skulle ha en perfekt tur i akebakken. Vi pakket med oss barna, ski og akebrett. Vesla sovnet på de fem minuttene vi brukte på å kjøre bort. Hun var visst sliten etter en perfekt morgen. Høvdingen ville ut og ake. Vi parkerte bilen, utenfor bommen selvsagt, og ruslet avgårde.

Heldigvis er vi stødige og i god balanse fysisk og mentalt begge to. Det kom godt med for der det var masse deilig hvit, knitrende sne for en uke siden, var det nå omdannet til en noe hardere og glattere substans. Vi brude hatt skøyter tror jeg.

Vi kom oss til enden av sletta. Den var dekket av is. Vi skulle til andre enden for å ake. Det var bare å fatte mot og begynne å gå. Sa jeg gå? Skli mente jeg. Og plumpe der det var diiger vanndammer, eller heller små innsjøer, under isen. Godt mine perfekte vintersko er vanntette.

Vi kom oss etterhvert over på andre siden av bekken etter vann. Eller andre siden av slette for å finne en akebakke. På alle fire klarte vi å karre oss opp noen stakkars meter før vi satte utfor. Det gikk ganske så fort og var morsomt! Jeg var selvsagt akkurat passe redd for at vi skulle falle av og slå oss på isen, sånn at turen ble helt perfekt. Morro var det.

Rusleturen tilbake til bilen tok en brøkdel av tiden, og totalt brukte vi ca 40 minutter. Perfekt uttelling.

Hjemme lagde jeg Stjernas rømmevafler og drakk kakao. Dette er et perfekt lite helgekosemåltid:

4 egg
1 boks rømme
100 g smør og
5-6 ts jbk
Jeg slang oppi en dæsj vaniljepulver også (ikke vaniljesukker men pulver!)

Disse var innmari gode! Smakte ikke eggete som mange lchf kan gjøre. Kakaoen var også passende lchf:

1.5 dl kremfløte
1 dl kokende vann
1 -1.5 ss bake kakao

Bland og kos. Hadde oppi krem også

Jeg var mett resten av kvelden, men nøt likevel en perfekt middag litt senere.

Rett og slett en perfekt helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar