tirsdag 17. november 2015

Jeg velger å være naiv

Jeg kjenner at jeg burde lest langt mer nyheter. Jeg skulle vært mer engasjert i terrorhandlinger, integrering og alt hva som er slemt og ondt i verden. Jeg klarer ikke. I hvertfall ikke nå. Akkurat nå blir den minste lille handling til et enormt troll som skaper tull og rot i hodet mitt. Jeg er opptatt av redebygging, barna, familien og ikke minst meg og gubben. Leser jeg om overgrep begått av IS, Boko Haram, bestialiteter i Sør-Sudan, og så leser jeg om flyktningestrømmen, så dras det koblinger og tegnes monstre helt utav sine proposjoner. Jeg lar være.... Nyhetene er nyhetene. Et balansert bilde får vi vel aldri uansett. Kanskje om noen forsker på dette om 50-100 år. Ikke før.

For mange år siden sto jeg ved et veiskille. Jeg har tidligere være utrolig naiv og godtroende. Hvordan kan noen være slemme? Og jeg har fått meg mange smell midt i nesen. Deretter ble jeg kynisk som få. Aggressiv overfor andre mennesker kanskje. Aldri voldelig, men tolket ofte ting i verste mening. Kos med misnøye osv. Så, endte jeg ved et veiskille. Jeg hadde det ikke bra med å være kynisk, realistisk, negativ. Kall det hva du vil. Skulle jeg fortsette med det? Eller skulle jeg heller velge å ta sjansen på å bli såret og skuffet igjen? Være naiv og godtroende?

Jeg valgte å være naiv. Jeg ER naiv. Ikke alltid og ikke på alle områder. Men jeg forsøker å velge å tro på at alle er snille og gode. At alle er velmenende - også for mitt velbefinnende. Dette rokkes ved med terrorhandlinger som de vi har sett i Paris, det vi leser om i Sør-Sudan og Syria. Jeg velger likevel å være naiv. Jeg VIL tro det beste om mennesker. Det er et bevisst valg.

Mitt valg om å være naiv betyr derimot ikke at jeg ikke tar forholdsregler. Jeg ønsker forbud mot heldekkende plagg fordi jeg vil kunne identifisere andre mennesker. Jeg trener kampsport også fordi jeg ønsker å ha den minste mulighet til å forsvare meg og mine. Men jeg tror ikke alle innvandrerne er terrorister. Mange er nok lykkejegere i et land som flyter av melk og honning - i hvertfall sammenlignet med det de har reist fra og ut fra hva de kanskje har hørt. Ville jeg gjort annerledes i deres situasjon? Neppe...

Nå skal jeg fortsette å være naiv mens jeg ruger ferdig. Dagens kynnere har gitt meg en liten påminnelse om hva jeg skal gjennom for å få hilse på lille-i-magen. Kan godt komme om ikke så lenge.... to uker ca. Det passer fint....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar