lørdag 14. november 2015

Tenn et lys......

Jeg er ikke Pariser. Jeg er ikke franksmann. Jeg er heller ikke muslim eller kristen. Jeg ber ikke for ofrene for terrorangrepet. Jeg ber heller ikke mot de som har utført angrepet. Jeg ber ikke om helvete på jord og i etterlivet for hverken den ene eller andre.

Men....

Jeg er et medmenneske. Jeg er ikke-troende. Jeg gråter for alle berørte. Jeg gråter for en verden som har gått så fullstendig av hengslene. Jeg gråter for de som tror at terror er en riktig vei å gå. Jeg gråter for de som har en tro på religion og som til stadighet blir møtt med vold.

Terrorangrepet er IKKE utført av islam eller muslimer. Den er ikke et resultat av religionens nestekjærlighet. De aller fleste religioner prediker omvendelse av vantro. Enten det er islam, kristendom, jøder eller andre. Mange blodige kriger har vært ført på grunn av dette. Men det er ikke religionen. Det er ikke troen. Hovedbudskapet er toleranse, nestekjærlighet og varme. Hvorfor noen må la maktgalskapen ta over forstår jeg ikke. Men det kan vel kanskje forklares i biologien heller enn religionen...

Facebook, og sikkert andre sosiale medier, har flommet over av ulike sympati og støtteerklæringer til Frankrike og Paris. Pariserne selv sang Marseillesen da de ble evakuert fra fotballstadion. De beste støtte erklæringene er de som vekker oss. De som forteller oss at dette ikke er en krig mot Islam og muslimer. Dette er en krig mot terrorister. En gruppe syke mennesker som Darwin glemte i utvelgelsen.

La oss ikke skule mot muslimer og Islam. Klart, jeg skal innrømme at jeg blir enda mer skeptisk til bruk av heldekkende klesplagg nå. Jeg får et enda større behov for å kunne identifisere alle mennesker rundt meg. Ikke fordi jeg vil kunne se om de er terrorister ved å se ansiktet deres. Bomber kan gjemmes under vanlige baggy klær også. Men jeg føler meg tryggere ved å kunne se hele ansikt. Jeg vil likevel ikke skule mot religiøse, mot arabere, mot andre. VI har en flyktningestrøm som er alvorlig i Norge i dag. Noen av dem har ingen rett til å være her. De har lovlig og trygt opphold i andre land og må returneres. Noen trenger vår hjelp. De som skal returneres skal returneres. De som trenger vår hjelp og er relle asylsøkere skal få best mulig behandling. De skal alle behandles med respekt! Vi skal lære dem hva som er greit og ikke i Norge, gi dem mat, husly og forhåpentligvis jobb og integrasjon. Vi skal ikke krige mot islam. Vi skal alliere oss med alle religioner og ingen religioner. Vi er et åpent samfunn og toleranse er det eneste som til slutt vil kvele terroristene vi ser i dag, enten det er IS, Assad, Hisbollah eller noen av alle de andre.

Jeg gråter for ofrene. Jeg gråter for Paris. Jeg gråter for de involverte. Jeg gråter jaggu litt for alle de som lider direkte og indirekte ved at verden blir redd og lukket på grunn av enkelte gale menneskers handlinger. Jeg gråter for terroristene som har misforstått så fullstendig. I kveld slutter jeg å gråte og tenner et lys i mørket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar