fredag 6. november 2015

Muskelmenn og metroseksuelle gutter


Jeg ser at jeg har fått flere treff på bloggen i det siste. Hyggelig det.

Plutselig ble jeg inspirert til et innlegg. Jeg har nemlig nettopp kjøpt meg en ny bok. Til min Kindle forøvrig, men det er ikke relevant. 

Boken heter "Make me" og er 20ende boken i serien om Jack Reacher, en avdanket militær som lever som vagabond på de amerikanske veier. Han haiker og rusler, og eier kun det han står og går i, noen penger og sitt eget liv. Som tidligere MP er han en skikkelig tøffing. Veltrent, fåmælt og skikkelig barsk. Han er litt Dirty Harry møter James Bond. Han redder damer i nød, knuser skurker og det er mye blod og brukne neser i bøkene. Også hans egen innimellom.

Jeg kikket på kvitteringen på kjøpet jeg fikk på e-post og da ramlet sammenlikningen med metroseksuelle menn meg i hodet. Da jeg en gang i fordums tid skulle flytte fra Finnmark, så gruet jeg meg rett og slett litt til å komme tilbake til hovedstaden. Der jeg bodde nordpå finner du ikke disse puslete metroseksuelle gutta. I hvertfall ikke mange av dem. Du finner ikke nødvendigvis så mange skikkelige mannfolk heller, men det er en annen sak. De du finner er i hvertfall mer mannfolk enn de som matcher i klær, hår og jaggu sminke, og som er mer opptatt av å bruke tid på badet enn jeg er når jeg skal på fest. 

Vi har disse litt brutale bøllene på den ene siden, for Jack Reacher må kunne sies å være en bølle. Han bøller aldri først, men han bøller. Og på andre siden har vi disse pusete gutta som styler, og kremer og diller. Jeg vet hva jeg foretrekker og heldigvis fant jeg en som er akkurat som jeg fortrekker - sånn passe akkurat. Og ikke minst selvsikker og trygg - en sånn som skikkelige mannfolk skal være. 

Apropos: 
Det er litt morsomt at i den eneste filmatiseringen som er gjort av bokserien, så spiller Tom Cruise, en pingle og metrofyr, hovedrollen som Jack Reacher. Jeg kan ikke fordra TC, så jeg har heller ikke sett filmen. GI meg Vin Diesel, The Rock eller tilsvarende mannfolk, så skal jeg nok se den. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar