fredag 5. februar 2016

Hvorfor blogger jeg

Hvorfor blogger jeg? Eller hvorfor skriver jeg? Jeg har tenkt at det er et innlegg jeg må skrive her. Jeg må informere leserne om mine hensikter med bloggen og innholdet. Det er helt feil innfallsvinkel egentlig. Jeg blogger fordi jeg har et behov for å skrive. Jeg har hele tiden så mye som surrer rundt i hodet mitt. Jeg må få utløp for alle tanker på en eller annen måte. Blogg er en suveren måte å få det til på. Denne bloggen er (i hvertfall p.t.) rett og slett for å dekke et helt og fullt egoistisk behov. Ikke mer og ikke mindre.

Jeg fikk ikke skrevet i går. Jeg hadde et innlegg klart for å legge ut, og fikk ikke skrevet noe nytt. Det gjorde vondt. Rett og slett vondt. Jeg blir stresset og urolig. Fysisk. Jepp. Det slår ut i kroppen. Jeg blir også psykisk urolig. Hodet blir fullt av tanker som surrer rundt i en vanvittig fart. Dere kan jo se for dere hva det gjør med humøret i en krevende hverdag? Tre barn og en mann som krever fokus når fokuset mitt er splittet på alt som kastes rundt i hodet som klær i sentrifugen. Jeg får ikke tak i noe, konsentrasjonen blir dårlig og jeg blir rett og slett urolig.

Det verste er at det blir ekstra vanskelig å sette seg ned å skrive dagen etter. Jeg har vært stresset og urolig i hele dag. Det å klare å komme til bloggen for å skrive igjen har vært ulidelig vanskelig. Alt annet er mer interessant og jeg får fullstendig skrivevegring. Selv om jeg vet at dette dykket inn i mitt eget hode gjør det meste bedre.

Men nå er jeg i gang og kan skrive mer. Jeg jobber med flere innlegg. I tillegg til at jeg har et hus som ryddes og vaskes. Og alt dette gjøres innimellom kos med familiens minste.

Forøvrig, et hovedpoeng som også er et sidespor, er at jeg ønsker og trenger denne skrivetreningen. Jeg har et ønske og et behov for å skrive. For å bli flink til å skrive. Og da må jeg øve, øve, prøve, prøve. Foreløpig har jeg skrevet veldig etter bare skrive for å skrive metoden. Litt type brainstorming uten å inkludere hverken filter, kritikere eller andre prosesser. Det skal jeg begynne med nå. Jeg må se på språk, oppbygning osv. Jeg har en liten novelle jeg har skrevet tidligere jeg kanskje vil publisere her også. På vei til noe.


1 kommentar:

  1. Samme her. Det må ut. Skrive skrive. Også er det så ofte jeg ikke husker hva jeg gjorde i går fordi det skjer så mye... Og da er det godt å ha det ute!

    SvarSlett