tirsdag 2. februar 2016

Seksukerskontroll

Tiden går så fort. Alle de små øyeblikkene. Alle de korte glimtene vi angrer på at vi ikke nøt i større grad enn vi gjorde. Jeg skal bare først. Nå er Lille syv uker og jeg øver meg på å slappe av og nyte øyeblikkene. Hvert eneste. 

Kontroll
Tiden går så fort. Utviklingen til barna er så rask og enorm. Plutselig begynner det som i går var babyen din på skolen. Like snart begynner eldstemann på ungdomsskolen, videregående og så universitetet og flytter for seg selv. Hver periode har sine sjarmerende sider. Hver periode har også sine utfordringer. Poenget er å være I situasjonen, uansett hva den er. Fullt og helt tilstede og konsentrert om det du driver med. Da er du også fullt og helt oppmerksom på barna, og du går ikke glipp av.

Men nå er det tid for kontroll av Lille. Hun er 7 uker allerede. Snart 8 faktisk! Det føles ikke som så lenge siden jeg var ENORM og ventet på at fødselen skulle starte. Likevel har det gått nesten 8 uker. Onsdag blir hun 8 uker. Mandg var det kontroll på Helsestasjonen. Lille er stor. Og sterk. De veide henne til 6920 gram. Egentlig måler de ikke lengden. Babyene er fortsatt runde i ryggen, har den fine C-formen fra de var i mammamagen, og det er ikke heldig å strekke dem ut. På tremånederskontrollen måler de. Men jeg var så nysgjerrig at vi tok en liten cirka måling likevel. Hun er over 60 cm!!! Ikke rart vi har måttet pakke vekk strl 56 i klær da. Lille er stor fin og sterk.

Helsesøster maste, som helsesøstre gjør, om at hun må legges på magen. Jeg tenker at Lille får utmerket med trening av rygg og nakke når jeg bærer henne og hun er våken. Hun er mer enn sterk nok i forhold til alder. Hun utvikler seg helt adekvat og jeg stresser det ikke.

Vi har en perfekt liten babyjente som utvikler seg helt som hun skal.

Min etterkontroll
Jeg skal også på etterkontroll. Svangerskapsoppfølgingen er god her i Norge. Jeg har fått mange gratis kontroller både på sykehus og hos privatpraktiserende fødselslege/gynekolog. Nå skal jeg kontrollere at livmor har trukket seg sammen, at alt ser bra ut forneden. Generelt en oppfølging etter den brutale behandlingen kroppen fikk i forbindelse med svangerskap og fødsel. Men denne kontrollen er ikke gratis.

Det er helt greit egentlig å betale etterkontrollen selv. Jeg er så fornøyd med gynekologen som har fulgt meg opp, at jeg er villig til å legge inn litt penger på kontroll der. Det er også greit å ha en fast gynekolog. Fint med en som er kjent med "området".

Kegels knipeøvelser
Etter de to forrige fødslene var jeg sløv med å trene opp igjen muskulaturen for neden. Det skal jeg ikke være nå! Jeg har ikke trent mye enda. Der tiden går fort i forhold til utviklingen til Lille, så tar det tid før ting er på plass hos meg. Men etter forrige fødsel og til nå har jeg lidd av stressinkontinens. Det skal jeg ikke mer! Her skal det knipes. Jeg er veldig glad i styrketrening, så hvorfor ikke drive med litt "vektløfting" for den muskelgruppen også?

Treningen er anbefalt av, tja, alle egentlig. Jeg har hørt det messet om igjen og om igjen hvor viktig det er. Men tok det ikke helt alvorlig da jeg var yngre. Nå som jeg har testet hvor kjipt manglende kontroll er, så skal det trenes. Vi har derfor investert i denne:

Dette er en Aquaflex vaginalvekt. Foreløpig må jeg nok trene uten, til det hele har trukket seg sammen. Etterhvert tenker jeg at jeg skal bli skikkelig sterk i HELE kroppen. For de som føler behovet så får du denne på KondomerietApotek 1 og Boots apotek. Den finnes på Amazon også. Og sikkert mange flere seder. 

Noen syns kanskje det er kleint at jeg skriver dette og om dette, men jeg tror i grunnen det er ganske vanlig problem. Da er det jo greit å vite at det finnes hjelpemidler som kan brukes. Jeg for min del vil ikke ha urinlekkasjer i hvertfall. Kegeltrening er forøvrig ikke bare for oss som har fått barn eller som er "voksne". Selv om man er naturlig sterkere som ung, så betyr ikke det at man like gjerne kan vente. Det er mange fordeler med å ha kontroll på muskulaturen "down there" også før det oppstår utfordringer.....Ha en god treningsdag ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar