torsdag 25. februar 2016

Flyttetid

Flytting er mye jobb, enten det er fysisk eller på nett. Jeg har nå tatt steget ut i den voksne verden og har investert i eget domene. Bloggen her legges derfor etterhvert ned og gjenoppstår på eget domene.

Og spenningen stiger.....

onsdag 24. februar 2016

Cap d´Agde

Det er snart tid for ferie. I hvertfall for planlegging. Det er mulig å gjøre noen kupp om man bestiller ferien tidlig. Vi har bestilt årets ferie og gleder oss allerede. Nok en gang skal vi reise til Village Naturiste Cap d´Agde.

Jeg var 6 år første gangen vi reiste sydover. Vi pakket bilen, en gammel Land Rover med alt fra shortser til ulltøy og slagstøvler. Vi skulle til Spania, Albir for å være nøyaktig, og mamma og pappa ante ikke hva vi reiste til. Vi oppdaget jo at varme klær og regntøy var helt unødvendig i Spania i juli.

Albir er for meg en del av paradis. Jeg savner å reise dit, varmen, stedet, luktene og lydene. Men så lenge vi vil på naturiststrand og det er langt til nærmeste barnevennlige naturiststrand, så blir det ikke ferie i Spania.

På vei til Spania, ca 10 mil fra grensen, mot Nice i Frankrike, er en by som heter Cap d`Agde. Vi stoppet alltid innom der da jeg var barn. Etter at jeg traff Mannen så har vi begynt å feriere der.

Cap d´Agde, Village naturiste, er både familievennlig, barnevennlig og absolutt voksenvennlig. Det er 2 kilometer med sandstrand. Lungt vann. Langgrunt og stort sett rolige forhold. Det kan være endel vind ettersom byen ligger helt åpent mot Middelhavet. Vi har også opplevd at vannet har vært kaldt og det ligger gjerne rundt 20-23 grader. Ikke helt optimalt i forhold til vårt ønske om nærmere 30 grader i vannet, men det er mye annet bra.

Ettersom vi bor i naturistdelen av badebyen, så er vi innenfor et inngjerdet område. Det koster ikke bare penger å bo der, men også å reise inn om man bare skal besøke området. Det at det er vakt både for å kjøre inn og for å gå inn skaper en viss trygghet. Området er inngjerdet.

Det er mulig å bo alt etter egne behov. Her er dyre konseptleiligheter, små hus med hage, camping både for telt, vogn og hytte og forskjellige hotell. Det er endel private boliger som også leies ut via firma. Leilighetene er alt fra bittesmå til store. De kan være nyoppusset eller slitne.

Inne på området finnes det både butikker, restauranter og nattklubber. Strengt tatt behøver man ikke bevege seg utenfor området i det hele tatt. Vi har bestilt leiebil fordi vi skal være der i fire uker med barn. De trenger nok noe mer opplevelser enn å grave i sanden hver dag. Vi vet at det finnes flere aktivitetsparker i områdene rundt. Inne i Cap d´Agde, delen som er på de påkledde finnes blant annet badeland. Vi må undersøke og planlegge litt hva vi kan finne på.

Leiebil er forresten absolutt å anbefale. Det er dyrt inne på området. Om du skal få med deg litt av det som er å se rundt så er det lurt å stoppe innom matbutikker utenfor området også. Ellers finnes det tre matbutikker på området. Den ene er Spar :-)

For de voksne som reiser uten barn så finnes det et godt og variert utvalg av aktiviteter. Disse er ikke barnevennlige. Så lenge man ikke er ute på kvelden, så opplever neppe barna noe usømmelig. På området er det swingers-klubber, fetisj-klubber og diverse barer. Utvalget av sex-klubber gjør at det også er flere butikker som selger leketøy for voksne. Men det er ikke påtrengende. De fleste er diskret, om enn ikke skjult. Som foreldre må vi styre litt hva barna får se, uten at vi behøver å frykte hva de får se.

En av de store fordelene med å feriere her med barn, er at de får se mange nakne kropper. Her er alle type kropper. Det er store, små, veltrente, utrente, operert, naturlig eller med smykker og blekk. Slik som samfunnet utvikler seg, en skremmende fremmedgjøring av kropp, andres kropp og ikke minst egen kropp, så er jeg glad jeg kan gi barna mine erfaringen med å se at kropp er naturlig. All kropp er flott. Ingen behøver å skjemmes for den kroppen de har. Jeg har selv fått en trygghet i egen kropp med bakgrunn i egen oppvekst som naturist. Ikke at man kan avverge all form for dårlig selvtillit og dårlig selvbilde i forhold til egen fysikk, men barna vil likevel oppleve at ingen har grunn til å se ned på seg selv med bakgrunn i egen fysikk. Kropp er naturlig. Kropp er flott.

De store shoppingmulighetene finnes ikke inne på området. Det er butikker, og noen har også en kolleksjon av "vanlige"klær. Det aller meste er nok over i sexy og dristig. Noe er sågar kun noen lærstropper eller kjeder/lenker.

Når det er sagt, så må jeg nevne at man om kvelden kan se et fantastisk show av bekledning og utstyr. Noen restauranter har kleskode, og noen av klubbene har krav om at menn bruker bukser. Noen krever også at menn går med noe på overkroppen. Det er like mange steder du kan gå ut for å spise, ta en drink, hvor du kan gå naken, ja, eller bare i ett par sko. Enten du er mann eller dame. Du kan få et ganske spektakulært show i bekledning med alt fra lakk og lær og til strutteskjørt uten noe under. Det som er synd er at mange kvinner kler seg opp og pynter seg, mens mennene ser ut som de skal på en harry bar på Grand Canaria. Ikke noe vondt om GC, men Hawaii-skjorte er ikke stilig noe sted.

Når klokken er over ni-halv ti om kvelden ville jeg tatt med barna inn. Da kan det komme endel lekne voksne ut. Den leken behøver ikke barna oppleve.

tirsdag 23. februar 2016

Avbrunifisering - prosjekt hus

Det er snart fire år siden vi overtok huset som er en  overlevering av 70-tallet. Det er mye superflott med huset, men det er også et helt klart behov for modernisering. Ettersom vi er i full jobb, som i grunnen ikke betaler oss rike, så tar dette tid.

Noe av det første som ble gjort var å male taket på kjøkkenet og fjerne gardinbrett i hele huset. Vi har ett igjen, men det passer foreløpig greit inn der det er. Soverommene er i underetasjen, og der var det en lekkasje, så den ble utbedret før vi overtok. Tre av rommene er derfor helt nyoppusset. Det vil si det står litt igjen på det ene og vi gjorde mye av jobben på grunn av ubrukelige håndverkere.

Etter å ha bodd her en stund fikk jeg et akutt behov for å male litt. Det var altfor mange brune flater og de var veldig dominerende. I tillegg hadde vi et grønt toalett med beige skål og servant.

Flott og grønt!

Vi har malt ett strøk rett på flisene.
To strøk og byttet interiør
To strøk og byttet interiør.

Det ble MYE finere. Ute fikk vi lenge pyntet opp med dette:

Jeg hadde egentlig litt lyst til å beholde både servanten og toalettet. Kunne vært morsomme å ha planter i. Det ble ikke noe av.

Stuen er stor og lang. Den veggen som er mot verandaen er i stor grad vinduer. Den var malt mørkebrun/snusbrun. Egentlig en fin farge, og skal den fargen brukes som kontrast, så er det på vindusveggen det må gjøres. Men jeg syns det spiste altfor mye farge. Det var også altfor mye brunt. Jeg er ingen storfan av hvitt, men ser hvor anvendelig fargen er når man heller har farge på interiøret.

Det som synes veldig tydelig her er at vi fortsatt drev med innflytting/utpaking. Jeg ser vi har en sykkel i stuen blant annet. Det har vi ikke lenger, men vi har fortsatt en god del igjen i prosjekt hus.

Her er veggen malt. Hele stuen ble løftet og det ble romsligere og lysere. Utrolig deilig.

Hus er et evigvarende prosjekt. Vi har fortsatt igjen en del jobb som rett og slett dreier seg om innflytting. Det er to-tre rom i underetasjen som må systematiseres. I tillegg er garasjen full av... ting. Men nå sorteres og ryddes det. Og etterhvert som vi har fått bodd oss til, så blir det så bra. Det tar litt tid, men vi skal leve ved siden av også. Mye må vi nok vente med også, av økonomiske årsaker. Men det blir bedre og bedre.

mandag 22. februar 2016

Egoinnlegg....

Mine mange personligheter :
Har alltid syns øynene mine er litt små
Det søte alternativet til den sexy playboy-bunnien

Rock on

I love snap :-D

Pike med øredobb

Dette innlegget startet jeg på på torsdag, men så kom alt mulig i veien, så det legges ut først nå.

Vi hadde gruppemøte på Helsestasjonen på torsdag. En gjeng med hyggelige mammar og selvsagt nydelige babyer. Alt var bra med Lille.

Etter det tok jeg en tur på senteret. Resultatet av den turen var som følger:

Amme-/bæresmykke. Lille er litt liten enda, men når hun blir så stor at hun biter på alt og peller på alt, så har jeg et smykke klart som hun kan kose med mens hun spiser og kjenne på når vi bærer. Lurt ikke sant? Og så har jeg alltid hatt lyst til å pynte meg med en rosa og hvit bitering :-D

Vi er opptatt av at Vesla og Høvdingen ikke skal være sjalu på hverandre og Lille. Høvdingen kan vi snakke med om det, men ikke så mye Vesla. På senteret ramlet jeg over noe Vesla har ønsket seg lenge:

Øredobber/ørepynt
Fant jaggu til meg selv også:

Se så fin Prinsesse Vesla ble da!

For de som lurer, så fikk Høvdingen et blad han har ønsket seg! Fy farao så dyrt det er! Nesten 100 kr for et Lego-blad med en liten legofigur!

På senteret fikk jeg kjenne på hvor utrolig glad jeg er for at jeg har bæretøy og at jeg har det med meg. For all del, jeg knyter ikke perfekt og sikkert ikke riktig alltid, men jeg lærer :-) Utrolig deilig å ha belastningen på de store rygg og magemusklene fremfor på armer og skuldre!

Bare fordi, så  har jeg tatt bilde av bæretøyet mitt:

Meitai. Denne brukte jeg på tur på søndag til treåringen. Se
her

Dette er et elastisk sjal. Det er i grunnen Lille for tung til. Det siger såpass at hun ikke sitter noe godt i det.

Denne ringslyngen er vel det bæretøyet som brukes aller mest.
                                                  Det er så lett å ta på og sette Lille i,
                                       at det er med nesten over alt. Ikke tar det noe plass heller.

Dette er helt nytt. Jeg brukte det for første gang på torsdag. Et utrolig deilig sjal. Kjempelangt så her kan det knytes i alle mulige retninger, også for meg som er stor.

søndag 21. februar 2016

Ut på søndagstur - med vesla på rygg

I dag er det søndag. Sunday er funday. Eller masedag om man ikke finner å noe. Når barna var på vei til å klatre oppetter veggene, og samtidig ta livet av hverandre, så var det på tide å gå ut en tur. Tålmodigheten vår var gått i forveien.

Ettersom jeg ikke er helt restituert etter bekkenløsningen så har jeg vært litt forsiktig med å gå mye eller tungt. Men i dag skinte solen og det er godt å komme seg ut. Fordi jeg er mamma og har gjort dette før, så pakket jeg med meitaien vår. For de som ikke vet hva det er, så er det bæretøy.

Meitai. Bilde lånt fra google

Jeg regnet med at Vesla på tre år ville bli båret for hun var sliten allerede før vi gikk. Hun vil ikke sove på dagen hjemme, men kunne vel kanskje trengt en blund. Når dette skjer så bærer pappa på armen, får vondt og blir sliten, og det hele blir litt mer anstrengende og kranglete enn nødvendig. Derfor pakket jeg med meg meitaien på vei ut døren. Og rett nok... 100 meter tok det. Første bakken ble Vesla løftet på armen. Da tok jeg frem meitaien og bar jenta på ryggen resten av turen.  Det funka fjell som de kule sier.

Under her ser dere meitaiens genialitet. Den kan brukes på magen, på ryggen, av store og av små barn. I tillegg finnes de selvsagt i mange farger og stoff. Det er bare å google.  Tettinntil og bæreglede er gode steder å starte i Norge. Sistnevnte har også fysisk butikk i Oslo.

Ryggbæring av stort barn. og magebæring av lite barn
 Bilde lånt fra google.

Vi fikk en kjempefin tur og solen gjorde at det klukket fint i små rennende bekker der sneen og isen holdt på å smelte. Ettersom jeg ikke tok noen bilder, så legger jeg ut noen av vår, sol og sommer som vi kan se frem mot og drømme om.

Se så utrolig vakkert!!

Pur glede i et tres form

Sånne ønsker jeg meg hjemme

fredag 19. februar 2016

Et bilde mine kollegaer hater....

Jeg er opptatt av kropp og helse. Med kropp og helse kommer trening og kosthold. Dessverre klarer jeg akkurat nå ikke å spise og leve helt som jeg vet er optimalt for meg. Men jeg jobber med det, og det blir bedre. Jeg har skrevet før at jeg dropper hvetemel. Det blir jeg oppblåst, trøtt og dårlig av. I tillegg reagerer jeg på melk. Noen ganger, eller noen perioder går det ganske bra. Nå går det ikke bra, og jeg har en mage som er så smertefull som om jeg skulle ha drukket av elva Flegethon i Underverdenen!

Nok om det. Noe som engasjerer meg mer er egentlig barn og kropp. Eller enda mer, hvordan foreldre påvirker sine barn. Jeg er oppvokst med en mor som aldri har vært fornøyd med sitt eget utseende. Etter siste svangerskap (meg), fikk hun ikke tilbake den slanke kroppen hun hadde før. Det er kjipt. Dessuten er det vanskelig å ta de grepene man trenger å ta for å få den formen man ønsker  ha. Spesielt når offisielle kostholdsråd ikke fungerer, men går sulten og grinete. Nå skal ikke dette bli en kostholdsgreie, så jeg lar det ligge med det.

Poenget med å fortelle om mamma er helt enkelt: Jeg har alltid syns at mamman min er verdens flotteste! Jeg har aldri sett på henne som noe annet enn flott. Samtidig har hennes nedrakking av seg selv påvirket meg. Ikke at jeg er enig i hennes vurdering av henne, men når hun hele tiden har sagt at hun er tykk, hun liker ikke det hun ser i speilet osv, så har det påvirket meg.

På barneskolen gikk jeg gjennom et sant helvete med 6 år mobbing, blant annet for størrelse. Jeg har i dag et ganske sykt forhold til kroppen min, mat, størrelse osv. Mye har jeg jobbet meg gjennom, men det meste ligger der. Jeg bare gjemmer det godt.

Og nå nærmer vi oss poenget - som jeg muligens har skrevet før, men det skader ikke å gjenta det: Jeg leste nemlig en tekst som het noe sånn som "Til mamma". Der skrev en ung kvinne åpent brev til sin mor og forklarte at for henne var mamma den vakreste stjernen... helt til hun hadde hørt mor snakke stygt om seg selv nok ganger. Da "skjønte" hun jo at det var helt feil. Det gjorde at hun selv også fikk et anstrengt forhold til seg selv og sin fysikk.

På samme tid som jeg leste denne teksten, så jeg dette bildet:
Bilde av Meg Gaiger/Harpyimages

Jeg har dessverre ikke navnet på fotografen, så jeg får ikke kreditert. Dette bildet henger på tavlen min på jobb. Hver dag skal jeg se på det. Hver dag skal jeg huske hvilken påvirkning MITT selvbilde og min selvaktelse påvirker mine barn. Jeg ønsker at mine barn, både jentene og gutten, skal oppleve en mamma som er fornøyd, sunn og frisk. Ja, jeg skal gjøre noe med størrelsen min, men det skal være en kostomlegging og livstilsendring av helsemessige årsaker. Jeg skal ikke slutte å spise, sulte meg osv bare for å nå et fotoshoppet ideal.

Så alle dere der ute, i disse anti-mobbetider, det er ikke bare hvordan du snakker om andre som har betydning. Det er også viktig å huske på hvordan du snakker om deg selv!

God helg :-)

I ettertid har jeg fått vite at fotografen heter Meg Gaiger fra Harpyimages.