onsdag 27. januar 2016

En ny vår

I dag er det mildt og fint ute. Det drypper fra taket. Solen har varmet , i ca fem minutter. Fuglene kvitret. Vi vet at vinteren kommer tilbake. Lure-vår!

Varmemenneske
Jeg er et utpreget varmemenneske. Jeg foretrekker sol, varme og svette fremfor kulde, ski og sne. Egentlig burde jeg flyttet til syd-Spania eller tilsvarende. Det er klimatiske forhold som passer meg bedre. Både utfra preferanser, men også utfra fysikk.

Jeg har slitt med fibromyalgi i mange år. På barneskolen allerede begynte jeg å merke smerter i hendene. Jeg var gjentatte ganger hos legen fordi vi trodde jeg hadde senebetennelse. De fant aldri noe, men jeg hadde ikke noe mindre vondt. En periode brukte jeg lærmansjetter som mine foreldre hadde brukt til behandling av senebetennelse. Det hjalp. Sannsynligvis var det med på å gi litt press, litt varme og litt avlastning. Mange år gikk før jeg fikk diagnosen. Deretter gikk det enda noen år før jeg fikk hjelp. Heldigvis fungerer legestanden bedre i forhold til den diagnosen i dag enn dengang da. Jeg har vel et lite problem med respekt for skolemedisin og skolemedisinere etter de rundene.

FIbromyalgi liker ikke kulde. I hvertfall ikke min. Enda verre er det om det er fuktig. Tørt og varmt klima er bra. Sånn at jeg blir gjennomvarm helt inn i kjernen av musklene. Det er best. Det er ikke så lett å få til. Ikke i Norge. Noen ganger tvinger jeg kroppen og hodet til å virke. Ren skjær vilje. Symptomer som følger med diagnosen er konsentrasjonsvansker og problemer med hukommelsen. Det stemmer bra det....

Lure-vår
Ettersom kroppen min liker å være gjennomvarm, liker sommer, så ble jeg sånn virkelig glad inni meg da det var antydning til vår ute i går. Selv om jeg vet at det skal fryse på igjen over helgen. Man må nyte det så lenge det varer tenker jeg. Nå er det sånn at jeg kan begynne å trille med Lille også. Uavhengig av om det fryser på igjen. Satser på en trilletur ila neste uke senest. Denne uken går...

Rart hvordan tiden bare rusler avgårde. Du merker det ikke egentlig. Øyeblikk på øyeblikk.  Ene avløser det andre. Sømløst. I en evig strøm. Derfor er det så viktig å være tilstede her og nå. For øyeblikket er for evig borte i det det dukket opp .

Men snart er det vår. Snart er det sommer. Det er allerede lysere ute. I mellomtiden skal jeg nyte at det spirer og gror inne.

Potteplanter
Før jul var det varme og kalde perioder. I en av de varme periodene tok gubben inn en kvist fra en busk som vi kaller gullregn, men som ikke heter det. Julaften hadde vi masse små gule blomster, og nå har vi en gren med grønne blader - i hvertfall om vi husker å gi den vann... SÅ inntil videre får våren min bestå av innevår.

Det er litt synd på denne akkurat nå ettersom vi hadde glemt å gi den vann. Noen som kan fortelle hva den heter?

                            

Orkide mot sne :-)                Julens svibel (den ene) blomstrer nå.              Avokadoplante av en sten.
Heller sent enn aldri kanskje


            

Et forsøk på å plante en chilli-plante. De skal jo        Her skal vi så frø når våren er nærmere.
være ganske enkle, ikke sant? Foreløpig har jeg        Jeg koser meg masse med å se hva jeg får til av
bare fått en laaaaaang plante :-/                                  frø osv fra maten vi spiser. Fikk noen supre tomater i fjor

Flott utsikt her... om sommeren


Ha en god siste januar-uke i 2016!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar