fredag 22. januar 2016

Kvinner og idrettspolitikk

De siste dagenes nyhetsoppslag viser en sørgelig  underrepresentasjon av kvinner i idrettspolitikken. Den ene siden mener det er et tap og at man må kvotere inn kvinner. Den andre hevder  det er fordi kvinner mangler ambisjoner. 

Kjønnskvotering
VG har i tre artikler de siste dagene satt lys på idrettspolitikken, herher og her. Det er klassisk kjønnsargumentasjon, egentlig fra begge sider. Personlig er jeg i beste fall skeptisk til kjønnskvotering. Samtidig har jeg blitt mindre skeptisk og kategorisk med årene. Jeg ser at alle miljø rett og slett blir bedre av at man er et mangfold. Da lærer man også respekt og man finner andre løsninger. 

Mange posisjoner i verden tildeles - gjerne uten forutgående åpen eller offentlig søknadsprosess. Også i det offentlige har man funnet smutthull som gjør dette mulig. Den som sitter med makten i tilsettingsprosesser, gir posisjonen til en som vedkommende ønsker inn. Helt i Harald Eias ånd, så tilsetter nok derfor menn andre menn. Se hans kronikk om Menn som elsker menn. Dessverre mister de helheten i prosessen. De ser ikke at ulikhet og forskjeller kan drive livet, idretten, arbeidsplassen osv videre.

Bare kvinner er bedre enn bare menn
Hadde kvinner styrt verden så ville den vært et bedre sted. Hørt den før? Skikkelig sprøyt og pølsevev! Det ville ikke vært mindre krig, sult og nød. Det ville bare vært andre grunner. Det er snakk om menneskelige egenskaper og mekanismer. Ikke kjønnslige.

Min arbeidsplass består i stor grad av kvinner. Noen få menn. Oppover i systemet er det litt både og. Men lokalt er vi stort sett kvinner. Har vi det bedre enn anleggsarbeiderne som ofte har overvekt av menn? Neppe! Vi burde kvotert inn menn. Dessverre er stort sett kvinnene bedre kvalifisert, slik at det ikke er noen menn å kvotere. 

Makt er en menneskelig mekanisme. Vi blir alle påvirket av å ha makt, og vi ønsker alle makt i en eller annen grad. Det er ikke slik at dette er begrenset til menn, eller noen få individer. Likevel er det slik at det er flest menn med "makt" i styrerom, i lederposisjoner. Det er sikkert mange grunner til dette og forskjellige varianter ulike steder. Jeg har noen tanker om årsaker, men det er ikke hovedpoenget mitt her. Poenget er ikke hvorfor, men at bedriften, idretten, hvadetennmåttevære ville blitt driftet bedre med kvinner og menn.Vi er like. Vi er ulike. Vi utfyller hverandre. Vi hjelper hverandre å få frem det beste - og det verste.

Jeg ser i idretten jeg selv driver med. Der er det mange menn. Det er mye makt. Det er mye politikk. Det er mye rot. De hadde hatt svært godt av å få inn noen kvinner. Men det må være tøffe damer med sine meningers mot. Gode strateger. Flinke manipulatorer. Ja, faktisk må de kunne manipulere. De må kunne overbevise.

Hvordan skal vi kunne oppnå en likere fordeling? Jeg vet ikke. Kanskje jeg selv skal stille til et verv?






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar