torsdag 14. januar 2016

Iskaldt ute...

Det er virkelig iskaldt ute. Ikke spesielt fristende å bevege seg mange metrene utendørs, selv om du har varme klær. De minste skal man være forsiktig med å ta ut. Hva finner man da på inne?

For kaldt for snømann
Nå som det er vinter, så kommer kulda. Den kommer stort sett i begynnelsen av januar og varer fra 1-3 uker. Eller kanskje jeg husker feil i forhold til varigheten. Men det er vinter, vi er i Norge - det blir kaldt.

Meteorologene spår som vanlig frem og tilbake og i hytt og pine. De påstår at de melder utfra sikre værdata, men de må være ganske humørsyke de værdataene, systemene osv, for meteorlogene endrer stadig mening, og været blir gjerne ikke som spådd. Moderne spådomskunst?

Uansett er det nå så kaldt at Vesla på 3 år ikke skal være ute særlig lenge. Lille på en måned skal helst ikke ut annet enn rett til en varm bil. Det betyr ar det blir lite lek i snøen på oss akkurat nå.

Kuldekrem eller ikke?
Spørsmålet om man skal smøre med kuldekrem eller ikke kommer alltid med nettopp kulda. Den har ikke vært fremtredende i media i år så vidt jeg har fått med meg, men den har dukket opp på facebook. Noen sverger til kuldekrem, andre til enhver krem uten vann, noen til kokosolje og atter andre mener det er helt unødvendig. Tenk selv tenker jeg. Det er vel også forskjell på antall kuldegrader, luftfuktighet og eventuell vind. Et beskyttende fettlag ekstra på huden, spesielt i ansiktet, er kanskje viktigst og nyttigst når det blåser?

Jeg googlet og fant noen artikler om temaet:

1. Norsk Helseinformatikk
Mange barn får tørr hud når de er ute i kald luft. Bruk da gjerne en fet krem uten vann (kuldekrem) i ansiktet. Denne må smøres på minst en halvtime før barnet skal ut.


Her menes det også  noe om at man ikke skal ta barna med ut om det er lenge siden det har spist. Dette har jeg aldri tenkt på har noen betydning utover at det er masete å kle på barnet, gå ut, for så å gå inn og kle av barnet etter en halvtime fordi det er spisetid.

2. Hold barna inne om det er kaldere enn 10 minus
Det er mange steder i Norge barna ikke får gå ut om vinteren om man skal følge dette.

3. Nok en med grense på 10 minus

4. Ikke farlig for barn å fryse litt

De er riktig nok gamle, men det er kanskje ikke så mye nytt. Her finner dere litt informasjon i hvertfall og har muligheten til å tenke litt selv

Inneaktiviteter
Noen som har gode tips til hva man kan finne å inne en hel helg med ivrige barn med for mye energi. Jeg har selvsagt noen ideer, men kanskje dere som leser har noen andre tips til ting jeg ikke har tenkt på? Legg gjerne inn en kommentar, så kanskje jeg klarer å samle sammen noen inneaktivitets-tips i morgen?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar